Guma, zarówno naturalna, jak i syntetyczna, jest powszechnie stosowanym materiałem w produkcji części do autobusów. Jej wyjątkowe właściwości – elastyczność, odporność na ścieranie, działanie czynników atmosferycznych i zdolność tłumienia drgań – sprawiają, że jest niezastąpiona w wielu obszarach konstrukcji pojazdów.
Zastosowanie:
- Uszczelki drzwi, klap i bagażników – zabezpieczenie przed wilgocią i kurzem.
- Elementy ochronne i odbojniki – ochrona krawędzi i miejsc narażonych na uderzenia.
- Mocowania i amortyzatory – zwiększenie trwałości elementów montowanych do konstrukcji autobusu.
Rodzaje gum używanych w przemyśle autobusowym
- EPDM – odporna na UV, ozon i warunki atmosferyczne; idealna do uszczelek zewnętrznych.
- NBR (kauczuk nitrylowy) – odporny na oleje i paliwa; stosowany w przewodach i uszczelnieniach technicznych.
- SBR – dobra odporność mechaniczna i na ścieranie; wykorzystywana m.in. w podłogach i oponach.
- NR (guma naturalna) – doskonała elastyczność; używana tam, gdzie potrzebna jest dobra sprężystość.
Guma w autobusach:
- poprawia komfort jazdy (tłumienie hałasu i drgań),
- zapewnia szczelność i ochronę,
- zwiększa trwałość i bezpieczeństwo pojazdu,
- jest kluczowym materiałem w układach mechanicznych, pneumatycznych i podłogowych.
- Dzięki wszechstronności zastosowań guma pozostaje jednym z podstawowych materiałów w budowie nowoczesnych autobusów.
W firmie APM Milczarek, specjalizującej się w produkcji zamienników do karoserii autobusów, guma i silikony pełnią ważną rolę w uzupełnianiu i uszczelnianiu elementów konstrukcyjnych oraz w zapewnieniu trwałości i komfortu eksploatacji pojazdów.